25 March, 2010

Sekilas Pandang




Ayatullah Khomeini


Ayatullah Ruhullah Khomeini adalah seorang ulama yang berhasil mengubah Iran dari negara secular menjadi republic Islam. Dia lahir dalam keluarga ulama pada 24 September 1902 di Khomein, sebuah desa kecil di Iran tengah.

Imam Khomeini memulai pendidikannya dengan pelajaran membaca dan menulis di Kota Khumain dari Mirza Ahmad. Kemnudian dia memasuki sebuah maktab dengan guru-gurunya Mulla Abu al-Qasim dan Syeih Ja’far.

Pada usia 15 tahun Khomeini telah menyelasaikan studi Islam dan menekuni bahasa Arab. Usia 17 tahun beliau dikirim oleh Sayyid Murtadha ke arak, kota tempat Syeikh Abd al-Karim Ha’iri mengajar. Di bawah bimbangan Ha’iri, Imam Khomeini mempelajari falsafah dan mempelajari tasawuf di bawah bimbingan Mirza Ali Akhbar dan Ayatullah Muhammad Ali Syahabadi sebagai gurur utamanya dalam bidang tasawuf. Di sini kelihatan bahawa Khomeini sudah mempunyai jaringan intelektual dengan ulama-ulama besar Qum.

Ayatullah dan Syiah

Tahun 1978 / 1979 telah menyaksikan kebangkitan besar-besaran pengaruh Syiah di bawah kepimpinan Ayatullah Khomeini menjatuhkan kepimpinan diktator Shah Iran, Muhammad Reza Pahlavi. Pengisytiharan Khomeini terhadap penubuhan Republik Islam Iran bagi menggantikan kerajaan Shah Iran, dilihat oleh dunia sebagai pencetusan suatu momentum besar terhadap kebangkitan semula kuasa Islam di dunia.
Namun, penelitian yang dibuat terhadap Republik Islam Iran telah memperlihatkan realiti yang berbeza. Ia adalah sebuah kebangkitan yang amat khusus mewakili kelompok Syiah Imamiah semata-mata tanpa sebarang perkongsian visi dan misi dengan Sunni.

Al-Marhum Said Hawwa yang memimpin gerakan Islam di Syria telah berkunjung ke Iran untuk bertemu sendiri dengan Khomeini dan meneliti sejauh mana Khomeini serius di dalam usahanya membebaskan bumi Palestin yang terjajah. Akan tetapi, hakikatnya adalah sangat mengejutkan. Bagi Said Hawwa, Khomeini dan Revolusinya itu, hanyalah lanjutan kepada makar Syiah yang dusta. Sekembalinya beliau dari Iran, Said Hawwa telah menulis sebuah makalah bertajuk al-Khomeiniyyah ““ Syudzuz fi Al-”˜Aqaid wa Al-Mawaqif (Khomeinisma: Keganjilan Pada Aqidah dan Pendirian Politik). Khomeini telah melanjutkan celaan Syiah terhadap para Sahabat malah peminggiran secara berpelembagaan terhadap ajaran Ahli Sunnah dan identiti selain Syiah telah dilakukan secara terang-terangan.

Said Hawwa telah menghuraikan dengan terpeinci segala perkembangan semasa golongan Syiah pasca Revolusi Iran di tanah air umat Islam. Hakikat Hizbullah dan Harakah Al-Amal, perkembangan di Lubnan, Syria, Turki, Pakistan dan India, pemisahan Pakistan Timur (Bangladesh), bahkan mengunjur hingga ke Afrika, semuanya menggambarkan siapakah sebenarnya pendukung Khomeinisma dan apakah hakikat mereka. Catatan paling hitam peperangan Iran ““ Iraq telah meninggalkan kesan yang amat mendalam kepada kekuatan umat di rantau berkenaan.

Beliau juga menjelaskan tentang kerjasama-kerjasama sulit Iran dengan negara-negara seperti Libya, Lubnan, bahkan dengan Israel dan Soviet Union. Said Hawwa menekankan tentang lawatan berterusan wakil-wakil kerajaan Soviet Union ke Iran yang mana semua itu bercanggah sama sekali dengan laungan-laungan Khomeini di era Revolusi Iran yang diperjuangkannya.

Kekayaan umat Islam terbuang semata-mata untuk menghadapi gejala ini, bahkan kebangkitan Umat Islam juga mengalami kerugian akibat penglibatan Syiah di dalam gelanggang kebangkitan umat. Anasir-anasir kekuatan umat Islam banyak dipengaruhi Syiah lantas kelebihan itu tersalur ke arah yang bukan membawa kepada matlamat sebenar perjuangan umat, bahkan ke arah kepentingan Syiah semata-mata. Penampilan proses perlaksanaan Islam yang salah berlaku di Iran, apabila perlembagaan Iran mengaktakan mazhab sebagai dasar negara.

Jika sebahagian Syiah bersikap melampau di dalam prinsip taqiyyah (berpura-pura) mereka, kini di era Khomeini dan Revolusi Iran, taqiyyah itu menjangkau kepada penglibatan senjata api. Di suatu masa, Khomeini melaungkan penentangannya terhadap penguasaan Yahudi di Palestin tetapi di dalam masa yang sama, mengadakan kerjasama sulit dengan pihak musuh itu dan memberikan kemaslahatan kepada mereka.
Kesimpulan

Ayatullah merupakan seorang ulama, juga seorang negarawan. Ia mempunyai ulama yang menjadi pemimpin negara untuk pertama kalinya dalam sejarah moden di dunia Islam.
Revolusi 1979 menyaksikan Imam Khomeini bersama rakyat Iran telah berhasil menjatuhkan pemerintahan monarki Pahlevi, dan menggantikannya dengan sistem republik menurut konsep wilayah al-Faqih.


Rujukan

1- Pemikiran Modern dan Postmodern Islam oleh Didin Saefuddin.
2- Blog Ustaz Hasrizal

No comments:

Post a Comment