30 March, 2010

AYUH TERUSKAN MELANGKAH !!!




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Firman Allah :

والعصر * إن الانسان لفى خسر * إلا الذين ءامنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالصبر*

Mafhumnya: Demi masa sesungguhnya manusia berada dalam kerugian , kecuali orang-
Orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.


Otak mula ligat memikirkan apa yang perlu di awalkan dulu kerja untuk hari ini.Asgment yang masih berbaki satu yang menuntut kami membentangnya sebelum peperiksaan membuatkan kami terpaksa mencari-cari masa yang sesuai untuk membelek lembar demi lembar kitab yang bersesuaian dengan tajuk.

Pensyarah menuntut kami sendiri mencari tajuk-tajuk yang sesuai untuk dikaji. Bagi kami tajuk merupakan satu bahagian dari bahagian yang susah juga.Hendak mencari manhaj yang sesuai ditambah pula masa yang diberikan seminggu membuatkan kami kelam kelibut mencari tajuk dan dalam masa yang sama menuntut kami agar membaca semua buku yang berkaitan dengan manhaj pengkajian bahasa arab.

Alhamdulillah akhirnya tajuk kami diterima tapi kena buat analisis pula. Kami berkira-kira cukupkah masa seminggu ni? Nak mencari-cari kitab yang agak terhad disini ditambah pula terpaksa berebut-berebut kitab? Nak membacanya ? nak menaip arabnya ye lah..bukannye laju sangat tangan ni menaip arab kalau bm tu alhamdulillah? Kalau tulis tangan tu laju juga. Nak tak nak terpaksa la juga cari masa untuk settlekan semua ini.Moga Allah permudahkan kami.

Begitulah sedikit sebanyak rencah sebagai mahasiswa dan mahasiswi yang tak dapat lari dari masa. Dan lebih-lebih lagi kita sebagai khalifah di muka bumi ini. Pada kebiasaannnya pada ketika ini baru kita merasai betapa pentingnya masa. Pada ketika ini baru kita menyesal dengan masa-masa lalu kita.kenapa kita tidak menghargai masa sebelum ni? Kenapa kita tak geledah buku-buku yang ada di perpustakaan tu?kenapa waktu dulu kita tak menderma? kenapa waktu dulu kita tak cuba berdakwah?..kenapa...dan kenapa...semua persoalan ini ditimbulkan tatkala kita berada dalam waktu tersepit..ingat 5 perkara sebelum 5 perkara : sihat sebelum sakit, lapang sebelum sempit, kaya sebelum miskin, muda sebelum tua dan hidup sebelum mati.

Sedikit coretan buat sahabat-sahabat perjuanagan Moga kita terus melangkah menuju ke destinasiNya. Jadikan belajar sebagai medan dakwah kita dan medan jihad kita. Lengkapkan diri masing-masing dengan segala persiapan dan peralatan yang patut untuk berperang nanti. Jadikan masa sebagai sesuatu yang amat bernilai buat diri kita.Ingatlah masa yang pergi takkan kembali lagi.Kelak kita akan menyesal dengan pengisian masa yang tidak berfaedah.

Moga kita tergolong dalam pahlawan yang bergerak maju kehadapan dalam menegakkan kalimahNya dan beroleh keredhaanNya. Mari sama-sama berjihad dengan mata pena agar dapat mengalahkan musuh walau hanya dengan sebatang pen.Ayuh terus melangkah ! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

2 comments:

  1. Assalamulaikum wbt...

    Doa ana moga2 ustzh dan sahabat-sahabat ustzh yang lain, diberikan kekuatan dlm penggalian ilmu, jihad dan usaha dakwah islamiah..Amin!teruskan usaha...jgn lemah..mohon kekuatan dan madaad drpd Allah Yang Maha Hidup lagi Maha Sempurna..

    Sesungguhnya para malaikat merendahkan sayap-sayapnya untuk para penuntut ilmu.Ssebagai tanda suka,gembira dan sokongan drp mereka untuk penuntut ilmu.ini merupakan suatu nikmat untuk para penuntut ilmu..
    Maka, kecapilah nikmat ini dengan ikhlas,cekal, smgt dan usaha yang tidak jemu...

    Apa yang sudah berlalu dijadikan peringatan utk usaha sekarang..teruskan usaha utk mjadi hamba Allah Swt yang lebih baik....Allahu Maa'ki...

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam wbt
    Jazakallah khairan jaza'dan insyaAllah moga kejayaan milik kami semua.amin!

    ReplyDelete