21 February, 2010

Buku : Kedudukan Al-Sunnah dalam Sintaksis Arab





Buku ini dikarang oleh Badrul Munir Muhamad Nur yang diterbitkan oleh Kolej Universiti Islam Malaysia.terbahagi kepada 5 bab yang dikupas begitu menarik untuk tatapan pembaca. Bab 4 dan 5 lebih menjurus hubung kait antara sunnah dan sintaksis atau lebih dikenali ilmu nahu.

Al-sunnah merupakan sumber rujukan agama Islam yang kedua selepas Al-quran. Perkara ini telah pun disepakati oleh segenap lapisan ulama ahlus sunnah wal jamaah dan telah diterima oleh seluruh umat Islam, namun begitu kewibawaan dan kedudukan al-sunnah dalam bidang nahu arab masih lagi dipertikai dan diperdebatkan.


Di dalam bab 1 dihuraikan berkaitan Rasulullah s.a.w.Kefasihahan Rasulullah, Gaya bahasa Rasulullah s.a.w.Turut disertakan juga pandangan rasulullah terhadap puisi dan penyair

Bab 2 lebih menjurus kepada konsep al-sunnah itu sendiri.Perbezaan di antara al-quran, al-hadith qudsi dan hadith Nabi s.a.w.

Bab 3 membincangkan berkenaan pengumpulan al-sunnah iaitu pengamatan dari segi sejarah dan metodologi.
turut disebut juga al-sunnah sebagai sumber utama dalam tatabahasa selepas al-quran dan al-sunnah adalah sumber bahasa dan tatabahasa arab.

Sesunggunnya ulama dahulu dan sekarang berbeza pendapat dalam mengambil al-sunnah sebagai dalil dalam pengkaedahan nahu arab.Buku ini sedikit sebanyak dapat membantu dalam memahami al-sunnah dalam pengkaedahan nahu arab.

No comments:

Post a Comment