02 November, 2010

Sekilas kata mengenai Fakr al-Din al-Razi dan tafsirnya








Abu Abdullah Muhammad bin Umar bin Husain ibnu Ali. dikenali sebagai Fakr al-Din al-Razi. Beliau dilahirkan di Rayy pada tahun 543 H dikalangan keluarga yang penuh keilmuan.

Beliau merupakan seorang toloh ilmuan yang terulung dalam falsafah. Kitab tafsir yang dikarang oleh beliau mempunyai nilai-nilai keilmuan yang sangat tinggi.

Di dalam tafsirnya iaitu tafsir Mafatih al-Ghaib atau lebih dikenali sebagai tafsir Fakhr Al-Razi, mempunyai pelbagai jenis disiplin ilmu. Antaranya ilmu fikih, ilmu bahasa, ilmu kalam dan sebagainya. Hinggakan para ulama mengatakan bahawa tafsir ini menyerupai ensiklopedia. Tidak kurang juga ada ulama yang mengatakan bahawa tafsirnya ini tidak mempunyai nilai sebagai kitab tafsir.

Walaupun banyak kajian telah dijalankan dalam tafsir ini, masih tidak terdapat kajian terhadap ilmu bahasa secara khusus dalam tafsir ini. Justeru langkah- langkah untuk memahami tafsir ini dari sudut bahasa sangat penting untuk dikaji. Ini berikutan bahasa Arab memainkan peranan yang penting dalam memahami al-Qur'an.Antara ilmu yang penting dalam memahami al-Qur'an ialah ilmu bahasa Arab, ilmu asbab wa Nuzul, Ilmu fikah, ilmu nasakh wa mansukh dan lain-lain lagi.

No comments:

Post a Comment