22 November, 2009

Bahasa dan sosiolinguistik

Bahasa bukanlah semata-mata satu cara menyampaikan maklumat. Tetapi bahasa merupakan wahana penting bagi menimbulkan dan memupuk perhubungan antara manusia. Apabila kita berkomunikasi, kita tidak dapat mengelakkan diri daripada memberi petanda-petanda kepada pendengar mengenai asal-usul atau keterangan-keterangan lain mengenai diri kita. Pelat dan cara pertuturan kita sedikit sebanyak memberi keterangan tentang tempat asal dan latar belakang kehidupan kita.

Apabila membincangkan tentang fenomena yang berkaitan dengan bahasa manusia, kita tidak boleh melupakan hakikat bahawa hayat dan kelansungan sesuatu bahasa itu berkait secara lansung dengan manusia yang menggunakannya. Sifat saling mempengaruhi antara bahasa dan masyarakat, atau hubungan timbal balik ini memperlihatkan bahasa dan masyarakat itu saling mempengaruhi. Misalnya, faktor masyarakat yang beragam akan mewujudkan jenis dan corak bahasa yang beragam.

Dalam sosiolinguistik, terdapat dua saripati yang lazimnya dikesampingkan dalam bidang linguistik umum. Pertamanya bahasa bersifat beraneka ragam, dengan maksud para penutur mempunyai pelbagai pilihan untuk menyatakan sesuatu. Bunyi mana yang dipilih, bentuk mana yang digemari, atau ragam apa yang disukai. Keduanya sesuatu bahasa itu dapat menyerlahkan apa yang tersirat disebalik apa yang tersurat.

Dengan kata lain, bunyi yang dipilih, bentuk yang digemari, atau ragam yang disukai, disamping berfungsi untuk menyampaikan maklumat penutur kepada pendengar, ia juga dapat digunakan oleh penutur sebagai alat untuk mempersembahkan dirinya, siapakah dirinya jika dibandingkan dengan pendengar, ketaatan terhadap kumpulannya, penilaiannya terhadap perilaku berbahasa ketika itu, dan lain-lain lagi. Ini bermaksud bahasa disini dianggap alat dan juga cermin penggunanya.

SEJARAH SOSIOLINGUISTIK

Menurut Noriah( 2003 ), dari segi sejarah, walaupun hubungan antara bahasa dan masyarakat sangat ketara dan hubungan ini sudah dikaji sekian lama, bidang ilmu yang mengkaji hubungan ini hanya mendapat labelnya apabila istilah sosiolinguistik diperkenalkan di Amerika Syarikat pada tahun 1952 oleh seorang guru bernama Harver C.Currie. Dalam hal ini, Currie menyatakan bahawa tujuannya mencadangkan istilah ini kerana kajian yang sedang dijalankannya tentang fungsi dan maksud sosial berbahasa masih belum mempunyai nama. Oleh hal yang demikian, istilah sosiolinguistik digunakan sebagai pengenalan kepada kajian yang dimaksudkan.

Walaupun sudah berlabel, sosiolinguistik sebagai disiplin ilmu hanya berkembang sekitar tahun 60-an. Perkembangan sosiolinguistik pada mulanya diterajui oleh ahli antropologi, memandangkan merekalah yang berhadapan secara lansung dengan isu sosial dan bahasa. Sebab itu juga bidang sosiolinguistik pada mulanya dikenali dengan nama-nama seperti linguistik antropologi, bahasa dalam kebudayaan, bahasa dalam masyarakat, bahasa dan kebudayaan, dan sosiologi bahasa. Hal ini juga sesuai dengan hakikat bahawa sosiolinguistik merupakan cabang kepada bidang antropologi, khususnya antropologi sosial yang mementingkan analisis terhadap struktur sosial masyarakat.

Walaubagaimanapun, pada pertengahan abad ke-20, ahli linguistik mula menyedari kepentingan mengkaji hubungan antara bahasa dan masyarakat. Hal ini kerana perbincangan tentang bahasa secara terasing daripada masyarakat penggunanya tidak memperlihatkan realiti sebenar kerana bahasa tidak wujud dalam ruang kosong. Dengan perkataan lain, kajian terhadap bahasa tidak sempurna sekiranya aspek masyarakat yang menggunakannya diabaikan. Berdasarkan hakikat inilah maka kelompok ahli linguistik mula mengorak langkah untuk mewujudkan sosiolinguistik sebagai satu disiplin.

Manakala menurut Zaidan ( 1994 ), Sosiolinguistik telah mula diperkenalkan oleh seorang ahli bahasa berbangsa Amerika iaitu William Labov pada awal tahun 60-an. Beliau merupakan seorang perintis bahasa yang penting dan memulakan pengkajian tentang analisa dialek bahasa Inggeris di bandar New York. Kajian beliau membuahkan kejayaan dan para ahli akademik bahasa telah meniru dan melakukan kajian terhadap bahasa masing-masing seperti di England, negara Arab, Jepun dan Afrika.

Dari tahun 1970-an sehinggalah sekarang ini, bidang sosiolinguistik semakin mendapat sambutan ahli bahasa. Tumpuan kajian bukan sahaja terhadap aspek sosiolinguistik tulen, tetapi juga meliputi sosiolinguistik gabungan terapan yang menggabungkan kajian sosiolinguistik dengan kajian pendidikan. Bidang sosiolinguistik gabungan juga semakin berkembang dengan kemajuan masyarakat dalam bidang teknologi maklumat dan hal ini sekali gus menambah jumlah kajian yang memperlihatkan perkaitan antara bahasa, variasi bahasa dan komputer. Sekarang ini, sosiolinguistik boleh dianggap sebagai disiplin linguistik yang penting dan kedudukannya sebaris dengan disiplin linguistik yang lain.

DEFINISI SOSIOLINGUISTIK

Menurut Hudson dalam Noriah ( 2003 ), sosiolinguistik ialah bidang yang mengkaji hubungan antara bahasa dengan masyarakat yang menggunakan bahasa tersebut. Secara lebih khusus definisi berkenaan sebenarnya diperoleh daripada istilah sosiolinguistik itu sendiri yang menggabungkan dua perkataan, iaitu sosio dan linguistik.

Istilah sosio dianggap sejajar dengan istilah sosial yang bermakna perkara yang berkaitan dengan masyarakat dan organisasinya. Linguistik pula merupakan disiplin yang mengkaji unsur bahasa, khususnya unsur yang membentuk sistem bahasa. Secara umumnya, sisiolinguistik dapat didefinisikan sebagai kajian terhadap hubungan bahasa dengan masyarakat (dan organisasinya ) yang menggunakan bahasa tersebut.

Nik Safiah dalam Noriah ( 2003 ) menyatakan bahawa kajian sosiolinguistik meliputi semua aspek bahasa dalam hubungannya dengan masyarakat. Tercakup dalam hubungan yang dimaksudkan ialah kajian terhadap bahasa, dialek dan idiolek, kedwibahasaan, profik sosiolinguistik, etnografi bahasa, sikap terhadap bahasa dan perancangan bahasa.

Nababan pula menyatakan bahawa sosiolinguistik mempelajari dan membahas aspek-aspek kemasyarakatan bahasa, khususnya perbezaan-perbezaan ( variasi ) yang terdapat dalam bahasa, yang berkaitan dengan faktor-faktor kemasyarakatan ( sosial ). Kenyataan ini diperkuatkan lagi oleh Mustafa Lutfi (1976) menyatakan bahawa sosiolinguistik berkaitan dengan sifat-sifat, cirri dan fenomena masyarakat yang terdapat dalam sesuatu bahasa.

oleh:kak mastura master ukm 09/10

No comments:

Post a Comment