03 April, 2011

Celoteh perkahwinan



Alhamdulillah segala pujian buat tuhan sekalian alam. Tiada yang layak disembah melainkan ALLAH dan Nabi Muhammad s.a.w Pesuruh Allah.

Perkahwinan Islam merupakan sebahagian dari Iman. Perkahwinan yang benar-benar berlandaskan syariat Islam akan melahirkan generasi Rabbani yang mempunyai keimanan yang mantap dan jitu tanpa goyah dek deruan angin kealpaan.



Bagaimana perkahwinan boleh menjadi sebahagian daripada iman??

Jika diteliti, disetiap perkahwinan individu muslim, kita dapati pelbagai cabaran dan dugaan sepanjang perkahwinan. Dugaan tersebut dengan suami, isteri, mertua, ipar duai dan masyarakat sekeliling.

Melalui dugaan-dugaan tersebut akan menjadikan kita lebih matang dan lebih memahami realiti kehidupan di dunia ini.Dugaan tersebut akan membuatkan kita lebih mahir dalam selok belok kehidupan dunia. Dugaan yang dihadapi dengan sabar dan redha mendatangkan keberkatan dalam kehidupan seseorang. Setiap dugaan menandakan bahawa Allah s.w.t amat menyayangi kita.


Dan tentunya Jika mampu menempuh menghadapi bahtera perkahwinan dengan sabar dan redha, maka iman pasti mantap..INSYAALLAH.. maka, berkahwin adalah separuh daripada Iman....


Alhamdulillah ya Allah....di atas segala kurnia nikmat yang telah diberi... Jadikanlah kami di kalangan hamba-hambamu yang bersyukur..amin!


Jika ditanya yang mana lebih baik sama ada membujang atau berkahwin? maka, tentulah bagiku perkahwinan itu lebih baik. Ada yang meyayangi, memahami ,membantu, dan yang sentiasa berada disisi ketika susah dan senang..

Keboringan terisi dengan melayani suami tercinta..dari makan, minum, baju dan lain-lain..Kepenatan terasa hilang tika suami memahami, menolong dan memuji. Walau ada ketika nya, hanya susuk tubuhnya menemani di dapur, hilang seluruh penat lelah di dapur..

Malah, berazam mahu lakukan yang terbaik buat suami ketika adanya disisi mahu pun tidak...

Alhamdulillah ...Terima Kasih Ya Allah....


Moga kita bersyukur di atas segala nikmat yang diberi Allah dengan menggunakan nikmat tersebut ke arah mendapat keredhaanNYA..


Alhamdulillah....Alhamdulillah ....Alhamdulillah YA ALLAH....

No comments:

Post a Comment